Hello,
Désolé pour le retard, mais je travaille darrache pied sur mon projet personnel. Ajouté à cela les vols et des activités familiales, cela ne me laisse plus beaucoup de temps.
Je pense que le sujet a été bien traité, mais voici mes 2cents !
Drakkar volant a dit:
Réduire la vitesse d'accord: manettes dans la poche, spoilers déployés et après à quel taux de chute?
Il ne faut absolument pas réduire la vitesse, il faut considérer à laugmenter. Le QRH est explicite à ce sujet, si nous pensons qu'il n'y a pas eu de dommage structurel (fuselage intact, etc), on peut augmenter la vitesse jusqu'à Mmo/Vno. Les aérofreins sont plus efficaces à haute vitesse. En combinant les deux, nous obtenons le meilleur taux de descente.
La descente à 10.000ft est très rapide (5min peut-être ?).
Voici le dét'ail des actions de chaque membre déquipage dans le cadre d'une descente d'urgence.
Captain:
1. Announce Emergency Descent or
select PA on ACP and confirm
Emergency Descent is announced by
PRAM
FO:
1. Select Engine Start switches to
CONT.
Captain:
2. Select lower ALT on MCP ALT
selector.
FO:
2. Set 7700 and select TA on the
transponder mode selector.
Captain:
3. Select LVL CHG
FO:
3. Contact ATC - Mayday Call
State new HDG - Requ'est QNH -
Requ'est descent to 10,000 MSA.
Captain:
4. Select HDG SEL and turn
approximately 45 degrees off existing
HDG or track, terrain considerations
permitting.
FO:
4. Turn ON Turnoff and Inboard
Landing lights.
Captain:
5. Close thrust levers manually.
FO:
5. Set QNH
Captain:
6. Select speed brake to Flight Detent.
FO:
6. Monitor TCAS and Descent.
Captain:
7. Select MCP SPD to MMO/VMO or
limit speed as needed.
FO:
7. Read Depressurization and
Emergency Descent checklists
Captain:
8. Tidy up MCP - ALT: Select QNH
and 10,000 MSA - HDG - Note new
HDG - Speed - Ensure MMO/VMO
set.
FO:
8. Anticipate turbulence and icing
requirements.
9. Call every 10,000 during descent.
Captain:
9. Respond to altitude calls.
FO:
10. Call "TWO TO GO."
Captain:
10. Reduce rate of descent at "TWO
TO GO."
FO:
11. Call "ONE TO GO."
Captain:
11. Retract speed brake at "ONE TO
GO."
WHEN LEVEL
Captain:
12. When level, set speed appropriate
to situation.
FO:
12. Verify pressurization s'ystem and
advise the capt'ain when the cabin
altitude is below 10,000.
Captain:
13. Remove O2 mask when safe and
cabin is below 10,000. Select Boom at
audio control panel.
FO:
13. Remove O2 mask when safe and
cabin is below 10,000. Select Boom at
audio control panel.
Captain:
14. "NUMBER ONE TO THE
FLIGHT DECK" for NITS drills.
FO:
14. Complete NNC.
Captain:
15. Review fuel requirements and
coordinateurnate intentions with ATC.
16. Plan for depressurized Flight,
Descent, Approach and Landing and
an'y medical requirements.
Amic
Tim