XP X-Plane 12

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Salut Fred .
Merci pour l'info , je regarderais ce soir .
J'ai vu quelques messages sur Xplane.org qui parlent de problèmes avec Simheaven . Tu as eu des problèmes ?


Alors premières impressions sur ton superbe simulateur?
:p


Phil
 
Dernière édition:
@adj phil ,

Salut Philippe ,

Il y a une alerte à la fin du chargement d'XP avec x-world Europe scenery 6 , mais rien de grave , tu cliques sur OK et c'est tout !
Le script LUA XP Enhancer ne fonctionne plus , je l'ai désactivé ...
Les premières impressions sont bonnes , c'est fluide , je n'ai pas viré les shaders cache mais je vais le faire ce matin ; pas de gain de fps (à vérifier) ; la météo temps réel est accessible le cdu , avant c'était une fois sur 5 sur la France et aléatoire sur l'étranger (je ne me suis pas beaucoup servi du simu ces dernières semaines) .
Zink est de nouveau actif
La nuit , c'est pas mal mais ce n'est pas encore ça .
La pluie (forward with nothing) est bien mieux qu'avant .
Il faudra encore pas mal de temps pour se faire une idée de tout ce que Laminar a amélioré (plus les nouveatés) , la chose la plus importante étant que tout le hardware que j'utilise est opérationnel avec cette version beta et Zibo ! 😅
 
Dernière édition:
Nouvelle floraison, améliorations de l'anti-aliasing, amélioration de la météo réél et amélioration des turbulences.
Et si ça ne suffisait pas, amélioration de la pluie sur le pare-brise, un nouvel outil de capture d'écran avec profondeur de champ, une nouvelle turbidité de l'eau, de nouveaux effets de particules (étincelles, spray d'eau), de nouvelles pages G1000, un nouvel autogène haute densité de l'UE... !
 
Merci pour vos retours .. Tu parles de Zink , il peut être réactiver ? utilité avérée ?..
Pour XP enhancer ... zut je venais de le mettre en place

Je verrais sous peu

Phil
 
X-Plane 12.1.0 beta 2 disponible .

Bug fixes (Beta 2)

  • XPD-15264 Possible Race Condition in ATC Voice Pack Loader
  • XPD-15362 Assertion failed net_control
  • XPD-15385 Potential crash when cancelling IFR clearance at the hold
  • XPD-15393 Gyro slaving not recorded in replay, situation restores with wrong AHRS heading
  • XPD-15396 Crash after runway incursion if spoken taxi instructions are still pending
  • XPD-15398 Crash checking for airspace boundary overlap with bad airspace definitions
  • XPD-15400 Bug report “I cannot install a new update. I receive HTTP error 403 (forbidden)”
  • XPD-15411 Zink crashes on Linux
  • XPD-15418 Crash when camera is in proximity to AI aircraft with Avionics suite
 
Dernière édition:
X-Plane 12.1.0 beta 2 disponible .

Bug fixes (Beta 2)

  • XPD-15264 Possible Race Condition in ATC Voice Pack Loader
  • XPD-15362 Assertion failed net_control
  • XPD-15385 Potential crash when cancelling IFR clearance at the hold
  • XPD-15393 Gyro slaving not recorded in replay, situation restores with wrong AHRS heading
  • XPD-15396 Crash after runway incursion if spoken taxi instructions are still pending
  • XPD-15398 Crash checking for airspace boundary overlap with bad airspace definitions
  • XPD-15400 Bug report “I cannot install a new update. I receive HTTP error 403 (forbidden)”
  • XPD-15411 Zink crashes on Linux
  • XPD-15418 Crash when camera is in proximity to AI aircraft with Avionics suite
Salut
Pour être complet . Pas mal de changes

General​

  • Clouds are blended at the voxel level and not the METAR level anymore, fixing pyramids, cubes and other obvious shapes
  • Weather near METAR stations is blended using a softened voronoi diagram, not a lever law, resulting in closer-to-real METAR conditions at airports
  • Restructuring of internal code to rationalize interaction between envelopes, moments and the sim
  • Downloader is rewritten and will download the current weather faster
  • There is a new weather server in use for more resilient METARs and debuggability by being able to replay old weather that has been flagged by support

World space cloud shadows​

  • This change moves cloud shadows from STR space into world space akin to regular shadows. This decouples cloud shadows from the weather domain. The registration between cloud shadows and the world has been improved.

Turbulence​

  • Improved turbulence system for smoother experience, especially around cumulus clouds.

Icing​

  • Updated icing effects on several aircrafts (A330, B737, C90 and Citation X)
  • Icing based on the surface normal and wind direction. Added directional icing even without thermal sources
  • Now with freezing rain and ice, some randomization thermal inversions for icing too.
  • Added support for overlapping thermal sources

Control-Pad support​

  • Full protocol support for control-pad
  • Weather system supports drawing T-storm cells via control-pad

Bug fixes​

  • IMC preset has stratus clouds for less turbulence for IMC training
  • Cloud bases become thicker faster for better transition to IMC
  • Fixed bug where bases of clouds were too high with low-ceiling weather
  • Multiple fixes to METAR parsing
  • Weather map shows raster GRIB data more accurately
  • TCP connections work on ipv4 for dual-stack machines (needed for control-pad support)
  • Fixed errors in cloud bases
  • Fixed cloud bases to be tighter and fixed missing bottom voxel. This somewhat helps cloud bases

Graphics​

Core Engine​

  • FXAA is always enabled when MSAA is selected
  • Coverage to Alpha used on alpha-tested surfaces when MSAA is on for higher quality
  • MSAA resolve is now scene referred for better visuals
  • Depth of Field
  • RCAS exposed in the settings menu
  • Settings menu notice when textures get downscaled due to VRAM pressure
  • VRAM improvements because more data is in the graph and the graph can better place allocations
  • Smoothed shadows
  • Cloud shadows for water
  • Massively improved render graph rebake times
  • Improvements to cloud shadow quality and atmospheric scattering quality

Lightning​

  • Add a slight color to the thunderbolts
  • Make far bolts a bit fainter
  • Make closer bolts a tiny bit thicker
  • Fade the start of bolts a bit
  • Bolt spill illumination reach was excessive
  • Improve sound distance response

New particle effects​

  • Particle FX system supports particles that appear upon ground contact
  • Particle FX editor supports copy/paste – finally!
  • New datarefs to help support particle FX
  • New built-in effects for JATOs, water bombing, ground scrapes, and rotor wash
  • Overrides in the ACF to opt out of new FX if desired.

Normal map decals and decals for objects​

  • Decals, also known as detail maps, can now be applied to normal maps
  • Decals are now available for objects as well
Water
  • Water turbidity model fixed: water is not always completely transparent.
  • Water color and clarity for default water depends on location ( For example; water near SABE is opaque and muddy. Unlike MBPV which is close to clear and turquoise water.)
  • Cloud shadows are more visible on water
  • Fixed bugs for orthophoto scenery packs that use water.

Important: these changes do not make X-Plane 11 orthophoto scenery packs “just work” without modification, because those packs have meshes that cannot support 3-d water. To be compatible with 3-d water, a DSF orthophoto scenery pack needs to be authored to X-Plane 12 standards. X-Plane 11 packs may have shadow lines at the water, “flat” 3-d waves, or other artifacts depending on the particular authoring.

Autogen​

  • Improved buildings for high urban houses in Europe
  • Improved spawning of parked aircraft at airports. The system will always choose the largest possible aircraft, depending on the size of the parking spot
 
Salut fred.
En y pensant. Effectivement j'étais adjudant quand j'ai commencé sur les forums. Depuis j'ai terminé capitaine en retraite. Faudrait peut-être être changé mon nom.. :LOL:.

Non restons humble. Cela ne me dérange pas. :whistle:
Phil
 
Salut, salut @adj phil
Pour répondre à ta question he ben rien de spécial sur cette Bêta 2

alors chez moi le pont du plugin Zink faisait chuter violemment les FPS donc > Out
avec
- tout Simheaven et le patch sur le bloc 6
- toutes mes tuiles France + une partie de l'Espagne
- sur la scene de LFML de Aerosoft et tuile LFML zoom 17 et 18
- MTO réelle

en B58 ouverture de XPlane pas plus longue qu'avec Xp12.9 soit ...plus d'1 minute ( j ai pas chronométré )

tout est ok et beau , pas de saccade ( je n'en avavais pas non plus sous Xplane 12.09 )
plus de ces turbulences intempestives en B58 bien que je j'ai du vent en MTO réelle

tous les curseurs quasiment à fond je tourne entre 32 et 52 FPS
Voili
RoRo
 
This is a collection of visual tweaks I'm running in X-Plane 12 to fit some things better to my preferences. Feel free to experiment with your own values.

Usage:

To use any of these tweaks, copy and paste any (or all) of the desired blocks of code into an empty text file and save this file with a ".lua" file extension, e.g. "XP12_VisualTweaks.lua". Then move the file into "Resources/plugins/FlyWithLua/Scripts/"

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Code:
local xp12DR_Gloss = dataref_table("sim/private/controls/water/gloss")

xp12DR_Gloss[0] = 0.3 -- Default XP12.1.0b2: 0.78


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Lua:
local xp12DR_Shadow_Clean = dataref_table("sim/private/controls/skyc/shadow_level_clean")
local xp12DR_Shadow_HiAlt = dataref_table("sim/private/controls/skyc/shadow_level_hialt")
local xp12DR_Shadow_Mount = dataref_table("sim/private/controls/skyc/shadow_level_mount")

xp12DR_Shadow_Clean[0] = 0.75 -- Default XP12.1.0b2: 1.0
xp12DR_Shadow_HiAlt[0] = 0.5 -- Default XP12.1.0b2: 1.0
xp12DR_Shadow_Mount[0] = 0.5 -- Default XP12.1.0b2: 1.0
 
update retiré par Laminar hier soir mais qui devrait revenir bientôt ; à suivre ...

X-Plane 12.1.0 beta 3

BUG FIXES :
  • XPD-15388 – Bug report “New writable datarefs are not writable”
  • XPD-15415 – Bug report “Zink driver crashes with plugins”
  • XPD-15416 – Bug report “Zink causes crash when opening plugin window (Linux)”
  • XPD-15421 – Toggling VR leaks memory
  • XPD-15423 – Installer manifest broken if file compression scheme changes without SHA changing
  • XPD-15430 – Bug report “Zink CLI option not forcing Zink to be enabled”
  • XPD-15434 – XPLMPopOutAvionics() crashes if called on a stock avionics device (GNS530 for example)
  • XPD-15437 – XPLMGetAvionicsGeometry() incorrect when avionics is popped out
  • XPD-15438 – XPLMSetAvionicsGeometryOS() has vertical switched
 
Dernière édition:

X-Plane 12.1.0 beta 3 disponible - 31 MB compressés à télécharger

G1000 Enhancements

Implemented auto brightness, which can be enabled by pressing the MENU button on the PFD.
The user can select the brightness manually for the PFD/MFD screens or set it to AUTO.

Bug fixes

  • XPD-15378 – XPlane 12 hangs when querying ipv6 addresses due to change in kernel 6.9.0
  • XPD-15388 – Bug report “New writable datarefs are not writable”
  • XPD-15415 – Bug report “Zink driver crashes with plugins”
  • XPD-15416 – Bug report “Zink causes crash when opening plugin window (Linux)”
  • XPD-15421 – Toggling VR leaks memory
  • XPD-15423 – Installer manifest broken if file compression scheme changes without SHA changing
  • XPD-15430 – Bug report “Zink CLI option not forcing Zink to be enabled”
  • XPD-15434 – XPLMPopOutAvionics() crashes if called on a stock avionics device (GNS530 for example)
  • XPD-15437 – XPLMGetAvionicsGeometry() incorrect when avionics is popped out
  • XPD-15438 – XPLMSetAvionicsGeometryOS() has vertical switched
 
de Philipp sur XP org , developeur Laminar :

Les "release notes" ne sont toujours pas complètes. Je sais qu'il y a au moins quatre éléments qui ne sont pas répertoriés. Je vais découvrir ce qui s'est passé
Les "release notes" sont générées par un script qui récupère les bugs marqués comme corrigés ; cela ne semble plus fonctionner de manière fiable.
 
comme quoi j'avais des crash avec le concorde de colimata et zink activé.
J'espère que ce sera rétabli si je dois ré activer zink mais je ne vois pas de différence avec ou sans.
 
comme quoi j'avais des crash avec le concorde de colimata et zink activé.
J'espère que ce sera rétabli si je dois ré activer zink mais je ne vois pas de différence avec ou sans.
Salut Ouali !

Zink est une passerelle OpenGL pour les devs de plugins (affichage menus ect...) ; à plus ou moins long terme , il sera intégré de manière transparente dans XP12 une fois tous les problèmes avec Nvidia et AMD réglés .
Il ne devrait plus être possible de l'activer/désactiver .
 
Les quatre bug fixes manquants en vert .
Certains ont changé de numéro XPD

  • XPD-15373 – F-14 external fuel tanks always revert to full load when opening the Weight, Balance and Fuel menu
  • XPD-15378 – XPlane 12 hangs when querying ipv6 addresses due to change in kernel 6.9.0
  • XPD-15388 – Bug report “New writable datarefs are not writable
  • XPD-15410 – copy-paste error prevents accessing 430 flightplan in the 172
  • XPD-15415 – Bug report “Zink driver crashes with plugins”
  • XPD-15416 – Bug report “Zink causes crash when opening plugin window (Linux)”
  • XPD-15419 – XPLMGetFMSFlightPlanEntryInfo doesn’t perform XPLMNavRef lookup, while XPLMGetFMSEntryInfo does
  • XPD-15421 – Toggling VR leaks memory
  • XPD-15423 – Installer manifest broken if file compression scheme changes without SHA changing
  • XPD-15429 – Regression: with bleed air = OFF, the cabin still slowly pressurizes
  • XPD-15430 – Bug report “Zink CLI option not forcing Zink to be enabled”
  • XPD-15434 – XPLMPopOutAvionics() crashes if called on a stock avionics device (GNS530 for example)
  • XPD-15437 – XPLMGetAvionicsGeometry() incorrect when avionics is popped out
  • XPD-15438 – XPLMSetAvionicsGeometryOS() has vertical switched
 
  • X-Plane 12.1.0 beta 4 disponible​

  • New batch file in support folder to start X-Plane with aftermath on Microsoft Windows
  • Updated translations for X-Plane
  • Disabled Zink for NVIDIA graphic cards

Bug fixes


  • XPD-15396 – Crash after runway incursion if spoken taxi instructions are still pending.
  • XPD-15472 – DSF-planet transition Broken.



j'espère que je ne me suis pas trompé , hein Fred

;):pPhil
 
@adj phil , toujours de Philipp sur XP org

Also fixes :
  • XPD-15443
  • XPD-15445 - XPLMSetAircraftModel causes unload of USER aircraft also
  • XPD-15471
and also adds new translation files for non-english versions.

I have no idea why our release notes no longer match the bug database.
 
Salut à tous.

Une question. Depuis ces maj , je n'ai plus l'affichage de la météo sur le ND ? Le terrain fonctionne. Avez-vous le même problème ?
Philippe
 
Salut à tous.

Une question. Depuis ces maj , je n'ai plus l'affichage de la météo sur le ND ? Le terrain fonctionne. Avez-vous le même problème ?
Philippe
Salut Philippe !

Il faudra attendre une mise à jour de ZHSI ; Laminar a changé le protocol UDP :

@Pikitanga sur xp org :
Laminar removed the xRAD udp weather feed in 12.1.0-beta-1.
You will have to be patient until I finish changing ZHSI to use the RADR udp weather feed instead.


Edited 26/05/2024 at 11:31 AM by Pikitanga
 
Salut Philippe !

Il faudra attendre une mise à jour de ZHSI ; Laminar a changé le protocol UDP :

@Pikitanga sur xp org :
Laminar removed the xRAD udp weather feed in 12.1.0-beta-1.
You will have to be patient until I finish changing ZHSI to use the RADR udp weather feed instead.


Edited 26/05/2024 at 11:31 AM by Pikitanga
Merci Fred.

Je me doutais mais je n'avais pas vu le msg de Pikitanga. Effectivement c'est la première chose que j'avais vérifié, la version de ZHSI

Philippe
 
X-Plane 12.1.0 beta 5 disponible

@Philipp , dev Laminar nous donne les " bug fixes " :
  • fixed setting/clearing failures from Control Pad is fixed
  • fixed a bunch of inconsistencies with new XPLM functions
  • fixed a race condition in graphics code
  • fix missing pipeline crash at KFTY
  • airbus autopilot more tolerant to wind gusts
  • fix a race condition in instrument code
  • fixed MDA limited to 5000ft
  • fixed a bunch of ATC crashes such as after touch and go
  • fixed a bunch of Vulkan memory issues with streaming memory that could lead to crashes
  • fixed some issues in weather reporting
  • fixed speedbugs appearing out of order
  • fix stutters caused by Vulkan memory allocator
  • fixed window position restore not working with certain monitor sizes or window placements
  • Fixed VRAM issues with nVidia 970 cards
  • fixed abnormally high oil temperature on turboprops
  • added datarefs for snow and hail on aircraft
  • added dataref for force on sling load hook for helicopters
  • made fuel priming writeable for plugins
  • fixed race condition with sky colors
  • fixed the bug where when you tocuhed an AI plane on the map, it would move your own plane
  • fix crash when you requested an aircraft carrier start when there was no water nearby
  • fix crash when plugins open VR windows
  • various crash fixes in IFR ATC
  • websocket API turned on
  • fixed issue with resizable base access memory (also known as AMD Smart Access Memory)
 
Toujours de @Philipp dev Laminar :
Que signifie le terme " race condition " que l'on peut voir sur quelques bug fixes :

La condition de concurrence se produit lorsque deux morceaux de code multithread accèdent au même emplacement mémoire et que l’un d’eux écrit dans cette mémoire. Il n'est alors pas clair si et quand la partie lecture voit réellement l'écriture.

Disons que vous avez un octet en mémoire qui vous indique combien de pommes se trouvent dans un panier.
Vous avez plusieurs threads exécutant du code qui vérifie si le panier contient au moins une pomme, et si c'est le cas, ils prennent une pomme et diminuent le nombre dans le panier de un.

Si deux threads voient en même temps qu'il reste une pomme, et qu'ils en prennent tous deux une et diminuent le nombre dans le panier, ce qui se passe n'est pas clair.
On pourrait se retrouver avec une pomme fantôme qui ne fonctionne pas réellement.
Ou bien le panier finit par contenir une pomme négative.
Dans le pire des cas, le panier est vide, deux threads ont la pomme, mais si quelqu'un essaie réellement de manger cette pomme, elle lui explose au visage.
C'est ce que nous appelons une "condition de concurrence" (race condition)

(traduit avec l'aide de google traduction.
 
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